Hogyan működik a segélyhívás?
Vészhelyzetben a tűzoltóságot, mentőszolgálatot, valamint a rendőséget a 112-es egységes segélyhívó számon lehet elérni. A hívás minden esetben ingyenes, azonban a visszaélés, illetve a szándékosan megtévesztő riasztás büntetendő!
Amikor Ön a 112-t tárcsázza, akkor Önt a két országos Hívásfogadó Központ (HIK) egyikének munkatárásával fogják összekapcsolni. Annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban teljeskörű képet kapjon az operátor a vészhelyzetről előre kidolgozott, és szabványosított kérdéssort fog feltenni.
A segélyhívást azonban jelentősen gyorsítja, ha tudja, hogy a közúti baleset, vagy tűzeset kapcsán milyen adatokat kérdezne az operátor, és ezeket már magától elmondja.
Mit kell mondani az operátornak?
- Mi az ön neve?
- Milyen számon tudják Önt a helyszínen elérni?
- Hol történt a baleset vagy tűzeset? (Amennyiben nem tudja pontosan, úgy keressen a közelben jellegzetes épületet vagy tárgyat, amihez viszonyítva meg tudja határozni a helyzetét.)
Tűz esetén
- Pontosan mi ég?
- Mekkora a tűz?
- Ha épület ég, hány emeletes az épület?
- Vannak-e emberek életveszélyben, történt-e sérülés, haláleset?
Baleset esetén
- Hány jármű érintett a balesetben, keletkezett-e tűz?
- Beszorult-e valaki, történt-e személyi sérülés?
- Szivárog- vagy folyik-e az üzemanyag?
- Lát-e narancssárga táblát a teherautón, vagy vasúti kocsin?
- Ha igen, milyen számok állnak a narancssárga táblán?
- Van-e veszélyességi bárca a járművön, ha igen, mi áll rajta?
- Folyt-e ki, vagy szóródott-e ki valamilyen anyag? Milyen mennyiségben?
- Milyenek a helyszínen tapasztalható meteorológiai viszonyok?